Lesgeven - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu Lesgeven - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu

Lesgeven

Blijf op de hoogte en volg Aline

10 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Lieve mensen

Nadat we zaterdag terug kwamen van Seminyak, zijn we nog bij café Vespa gaan eten. Daar heb ik een aardappelschotel gegeten met o.a. kaas, broccoli en wortel erin. Na veel rijst eten ga je zoiets echt waarderen, maar ik raak wel gewend aan de rijst.

De volgende ochtend moest ik half 8 bij het kantoor zijn voor mijn eerste keer naar de kleuterschool. Eigenlijk zou ik les geven met Alexander, maat hij wilde liever primairy school (basisschool) lesgeven, dus heeft hij geruild. Nu geef ik les met Yasemin, een meisje uit Duitsland. Omdat het de eerste keer was en het nog niet helemaal duidelijk was wat er van ons verwacht werd, hoefde we van te voren geen les voor te bereiden. Deze eerste keer keken we dus gewoon hoe de Balinese leraressen lesgaven. Echt lesgeven is het natuurlijk niet omdat het nog kleuters zijn. De kinderen moesten liedjes zingen, van plaatjes zeggen wat de naam van dat voertuig was (in Bahasa), kleurplaten maken en tekenen.
De kleuterschool bestaat uit 1 kamer zonder meubels. Ze hebben geen tafels, maar ipv dat hebben ze een soort stroken whiteboard die ze op kleine plastic krukjes leggen. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik heb een foto gemaakt waardoor het hopelijk duidelijker is. In de kamer hebben ze wel een glijbaan en een wipwap staan. De kinderen spelen altijd gewoon binnen en ze hebben best veel speelgoed om mee te spelen. In de klas hebben ze eten voor de kinderen in de pauze. De kinderen moeten dit eten kopen, maar het is vooral snoep en ongezond. Je ziet de kinderen contant snoepen en ongezond eten en waarschijnlijk poetsen de meeste nooit hun tanden. Dit kan je ook zien aan hun tanden, want sommige hebben nu al tanden die bijna zwart zijn.

Toen we na de les terugkwamen in het kantoor gingen Yasemin en ik de volgende les voorbereiden. De leraressen wilden dat we de kinderen de beroepen leren, dus hebben we een kleurplaat van een dokter uitgeprint en voor de les daarna ook alvast een van een politieman. In het kantoor zijn heel veel dingen die we kunnen gebruiken en daar hebben we ook kaarten gevonden waarop veel beroepen staan afgebeeld. Die hebben we ook meegenomen voor de les. Na het voorbereiden van de les was ik best moe, dus ben ik op bed gaan liggen en een boek gaan lezen. Daarna ging ik nog naar de supermarkt om geld te pinnen en wat lekkers te kopen. Op de terugweg van de supermarkt naar het huis heb ik wat foto's gemaakt van de omgeving, deze zal ik bij dit blog zetten. Na de supermarkt ben ik weer in bed gaan liggen, ik heb dus een lekker luie dag gehad. Na het avondeten ging ik nog met Rox en Olivia naar café kopi desa waar ik als toetjes een heerlijke banaan pannekoek op heb.

Vanochtend hoefde we pas half 9 op het kantoor te zijn. We hadden vandaag een andere coördinator dan gisteren en ook een andere taxichauffeur. De taxichauffeur wist niet precies waar de kleuterschool was, maar heeft het nog best snel kunnen vinden.

Wat ik leuk vond om te zien toen we aankwamen bij de kleuterschool is dat sommige kinderen meteen naar ons toekwamen. Een paar zijn nu al best hangerig en gaan op je schoot liggen enzo, super schattig!!

Toen wij aan de beurt waren om les te geven, hebben we de kinderen eerst de plaatjes van het beroep laten zien. Toen zeiden we in het Engels wat het was en zeiden ze het allemaal na. Na een aantal plaatjes hebben we het nog herhaald en daarna gaven we de kinderen de kleurplaat van de dokter.
Ik vind het lesgeven best lastig, omdat ik niet het gevoel heb dat het binnenkomt. Het is wel goed voor hun uitspraak en misschien is dat voor deze leeftijd ook het enige wat we van ze kunnen verwachten, maar ik probeer een spel te verzinnen waarmee het misschien beter binnenkomt. Toen de kinderen klaar waren met de tekeningen kwamen ze het allemaal heel trots laten zien en we hebben op elke tekening een sticker geplakt waar ze heel blij mee waren.
Gisteren waren er twee leraressen en vandaag drie. Wat grappig is om te zien is dat de twee leraressen van gisteren precies hetzelfde pakje aan hadden als gisteren. Ze dragen allebei een verschillende pakje. De lerares die er vandaag bij kwam droeg hetzelfde pakje als een van de leraressen van gisteren. Volgens mij hebben de kleren te maken met hun functie. De "hoofdlerares" droeg een gekleurder en gevormder pakje. De andere twee leraressen droegen een vormloos geel pak.

Morgen geef ik alleen les omdat Yasemin als ik het goed begreep voor een dag naar Singapore gaat (ik weet niet of ik het goed begreep, ik denk het niet).

Zometeen ga ik misschien met Lena naar het zwembad, maar dat weet ik nog niet zeker.

Liefs,
Aline

  • 10 Februari 2015 - 11:46

    Nolda Boels:

    Dag lieve Aline,
    Wat leuk, die foto's van de kinderen en van het lokaal. Opperste concentratie bij het kleuren, zo te zien. Ik kan me voorstellen dat je de les iets spannender wilt maken, het zou leuk zijn als je ze iets zou laten uitbeelden, misschien? Maar jij verzint vast iets, het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan! We zijn heel trots op je!
    Liefs, Jan en Nolda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aline

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 9409

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 02 Maart 2015

Bali

Landen bezocht: