Last days teaching - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu Last days teaching - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu

Last days teaching

Blijf op de hoogte en volg Aline

25 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Lieve mensen,

Terwijl ik dit blog aan het maken ben, lig ik op een ligbed op Sanur Beach. Echt genieten dit! Waarschijnlijk schrijf ik niet het hele blog terwijl ik hier zit, want het is makkelijker in kleine stukjes. Met mijn vorige blog ben ik t/m dinsdag gekomen, dus nu begin ik met woensdag.

Woensdag 18-2:

's Ochtends had ik zoals elke ochtend Kindergarten. De kinderen hadden allemaal hele mooie traditionele kleren aan vanwege het Chinese nieuwjaar.
We hebben weer een aantal nieuwe beroepen behandeld, namelijk de postbode, verkoper, bouwvakker, zanger en de kapper. Daarna gaven we de kinderen een kleurplaat van een danser. Nadat ze de kleurplaat hadden gemaakt, gingen we nog een spelletje spelen. Yasemin had bananen voor de kinderen gekocht en daarmee gingen we dus een spelletje spelen. De kinderen moesten in een kring zitten en 1 kind kreeg een blinddoek om. We legden dan in de kring de bananen en dat kind moest de bananen gaan zoeken met de blinddoek om. De andere kinderen konden helpen door hot en cold te roepen.
Toen was de les voorbij en kregen we te horen dat er donderdag geen les was vanwege een ceremonie. We konden omdat er geen kindergarten was donderdag kiezen om in de ochtend yoga te doen of in de middag constructie. Omdat ik al eerder een keer constructie wilde doen en dat toen niet mocht, heb ik gekozen voor constructie.

Na de les hoefde ik dus geen les voor te bereiden voor donderdag en ik had te veel voorbereid voor woensdag waardoor ik voor vrijdag ook niets hoefde voor te bereiden.

Toen ik thuis kwam ben ik meteen doorgegaan naar Rox die al een tijdje in Kopi desa zat. Daar heb ik een ice lemon tea en een heerlijke fruitsalade met yoghurt en honing op.
Bij Kopi desa kwamen we ook 2 andere Nederlandse meiden tegen, Loes en Liselotte. Op de voorbereiding dag van stichting Muses die ik eind vorig jaar heb gehad, hadden we hun al een keer ontmoet. Toen we maandag naar de supermarkt gingen kwamen we ze tegen en nu dus weer in Kopi desa :)

Na Kopi desa gingen we naar huis om om te kleden en daarna door naar het zwembad. We gingen nu naar een ander zwembad dan normaal, vanaf die zwembad hadden we uitzicht op de rijstvelden. Het zwembad is wat kleiner dan de andere, maar iets goedkoper en we kregen een gratis handdoek :)
Na even zwemmen en liggen ging het heel hard regenen, dus gingen we onder een afdak zitten. De eigenaar van het zwembad is Nederlands en we hebben nog even met hem gepraat. We kregen gratis fruit van hem en hij verkoopt normaal ook broodje kroket, maar dat was nu jammer genoeg uitverkocht. Wel hebben we een lekker patatje mayo op :)
Het bleef heel lang regenen dus hebben we daar lekker een boekje gelezen, want als we zouden lopen zouden we na 2 stappen helemaal doorweekt zijn. Na redelijk lang werd het regenen minder dus zijn we terug gaan komen. We zijn nog best droog thuisgekomen.

Thuis gingen we even op bed liggen en lezen. Na het avondeten zijn we nog naar Kopi desa gegaan waar ik thee en een bananen pannekoek op heb.

Donderdag 19-2:

Ondanks dat ik uit kon slapen omdat ik geen Kindergarten had werd ik best vroeg wakker. Ik was heel moe omdat ik nog steeds een beetje last had van m'n rug doordat ik zo erg verbrand was op zondag. Ook heeft een van de nieuwe meiden elke nacht een nachtmerrie waardoor ze 1 à 2 keer per nacht schreeuwend wakker wordt. Ze schreeuwt dan zo hard dat je soms zou denken dat ze vermoord wordt. Voor de rest praat ze ook nog in haar slaap. Het is super zielig, want daardoor slaapt ze zelf ook heel slecht en ze voelt zich heel schuldig omdat vaak een groot deel van de kamer wakker wordt als ze zo schreeuwt. Ik word dan ook altijd wakker en kan dan vaak voor minimaal een half uur niet meer slapen, waardoor ik te weinig slaap heb. Ook is het vaak net te warm voor mij om goed te kunne slapen.

Omdat ik pas 1 uur naar constructie moest, bleef ik nog wat langer in bed liggen en een beetje een boek lezen en doezelen. We hadden als ontbijt wentelteefjes, dat was heel lekker!

Toen Rox terug was van de yoga (zij had voor yoga gekozen) gingen we samen neet het yellow flower café waar ik een fruitsalade en een ice lemon tea op heb. Het yellow flower café heeft een heel mooi uitzicht op een bos en rijstvelden en is heel rustgevend.
Daar heb ik een mint thee en een fruitsalade met yoghurt op. De fruitsalade was niet heel lekker, maar de mint thee was wel prima.

Vanaf het yellow flower café gingen we door naar de supermarkt om te pinnen en wat kleine inkopen te doen.

Toen ik weer terug was van de supermarkt ging ik door naar constructie. Ik kon kiezen tussen verven of het zware werk doen en ik koos voor het zware werk. Toen we daar net waren begon het al te regenen dus toen konden we een tijdje niets doen, maar gelukkig stopte het best snel. Ik deed constructie met Simon, een man van 30 uit Engeland en Folkert, een jongen van volgens mij 24 (of ouder, ben ik even vergeten...) die ook uit Nederland komt.
We begonnen met cement maken. De bouwvakker hier gebruiken voor bijna niets machines. Voor het maken van het cement hadden ze wel een automatisch draaiende ton. Daar moesten we steentjes in scheppen met een emmer (heb ik niet gedaan) en met een schep zwart zand (dat deed ik wel). Het was best zwaar omdat het redelijk warm was en het werktempo best hoog lag. Als er weer genoeg cement was hadden we steeds even pauze terwijl de locale bouwvakkers het cement in pilaren goten. Na een tijdje waren alle pilaren die die dag gemaakt moesten maken af. Een pilaar sneuvelde wel, want ze gieten het cement in een houten vorm en dat hout ging kapot. We hoefden toen dus geen cement meer te maken dus gingen we puin ruimen van een gebouw dat afgebroken werd. De grote brokstukken gooiden we met de hand in een kruiwagen en kleinere brokstukken en zand deden we met een schep. Het werktempo lag weer hoog en het was best leuk om te doen ondanks dat het zwaar werk was. De bouwvakkers stonden soms wel een beetje te staren omdat het niet vaak voorkomt dat een blond, blank meisje van 16 dat werk doet. Volgens mij laten ze meestal ook pas mensen vanaf 17 of 18 constructie doen, dus ik vond het wel leuk dat ik het een keer mocht proberen. We hebben van half 2 tot 4 gewerkt met tussen door korte pauzes om wat te drinken vanwege de hitte. Wat ik deed was alleen niet zo goed voor m'n rug, want ik heb best een slechte rug en ik merkte al op dat moment dat m'n rug pijn begon te doen, maar dat maakte me eigenlijk niet zo veel uit. De dag erna deed m'n rug dus een beetje pijn en had ik ook spierpijn in m'n bovenbeen van het scheppen, maar ik heb er geen spijt van!

Toen ik terug kwam van constructie ging ik even op bed liggen omdat ik toch wel heel moe was. Daarna was om half 7 weer het welkom/afscheid -dinner waar een groot deel van de vrijwilligers elke donderdag naartoe gaan. Na het eten ben ik nog even met Rox naar Kopi desa gegaan.
Weer thuis van Kopi desa ging ik wat vragen maken voor het interview met de lerares. Dat interview moest ik doen voor mijn stageverslag. Nadat ik de vragen had gemaakt ging ik lekker slapen.

Vrijdag 20-2:

Vrijdag was mijn laatste dag Kindergarten. We hadden weer een andere taxichauffeur dan normaal en deze was een beetje te laat. Met het lesgeven hebben we de meeste beroepen die we in de 2 weken hebben behandeld nog een keer herhaald.
Daarna gaven we ze een kleurplaat waar ze met lijntjes de dokter met het ziekenhuis, de taxichauffeur met de taxi en de piloot met het vliegtuig moesten verbinden. Na de les hebben we een groepsfoto gemaakt met alle kinderen en de lerares.
De assistent lerares (ik denk dat dat de beste naam is) wilde ook nog een foto met Yasemin en mij, maar ik ben vergeten te vragen of die lerares die foto naar mij wilde sturen, dus die heb ik jammer genoeg niet.
Yasemin had nog krijtjes voor de kinderen gekocht omdat het de laatste dag was, dus die hebben we aan het einde van de les uitgedeeld. Toen alle kinderen naar huis gingen had ik nog het interview met de lerares. Het was best lastig, want het Engels van de lerares is niet goed. Ik had de vragen opgeschreven, dus ik heb die aan de lerares en de coördinator gegeven. De coördinator legde de vragen uit aan de lerares en zij schreef de antwoorden in Bahasa op. Ze schreef de antwoorden steeds niet uitgebreid op, dus heel uitgebreid is het interview niet geworden. Terug in het kantoor heeft de coördinator haar antwoorden voor mij naar het Engels vertaald. Het was best moeilijk omdat de lerares haar antwoorden zo kort had opgeschreven en de coördinator moeite had met het in goede zinnen vertalen naar Engels. Hij kan ook niet goed Engels schrijven, dus hij zei de vertaling en ik schreef het op. Ik heb er nog niet een verhaal van gemaakt, dat moet ik nog doen. Ik hoop dat het gaat lukken, want ik denk dat het best lastig wordt.

In het kantoor heb ik ook een paar vragen gesteld voor een andere opdracht over Green Lion. Ze wisten niet alles en verwezen me door naar de site van Green Lion. Daar was ook weinig informatie te vinden over de geschiedenis en het ontstaan van Green Lion. Een deel van de informatie is ook geheim, maar ik ga deze week nog een keer kijken of ik meer te weten kan komen.

Thuis ging ik lunchen en daarna samen met Rox met de taxi naar Ubud. Daar gingen we naar 3 point spa op de Monkey Forest Road waar we een full body massage, scrub, een facial wash en massage en een manicure gehad hebben. Dit kost totaal ongeveer 17 euro denk ik, dus helemaal niet duur! Het duurde 3 uur en was heel fijn! Daarna waren we helemaal ontspannen, maar hadden we wel honger, dus gingen we ergens wat eten.

Na het eten gingen we terug naar huis waar we avondeten aten. Om 6 uur hadden we met Erica afgesproken (een vrouw uit Nederland waarmee we de introductieweek hadden). We gingen samen met haar naar een plek voor geestelijk gehandicapte kinderen in Ubud dat door Nederlandse vrijwilligers wordt beheerd. Daar was een soort van open dag, dus een loterij en meerdere van de geestelijk gehandicapte kinderen deden een klein toneelstukje. Het was allemaal heel leuk om te zien!!

Daarna gingen we wat drinken in een bar en daarna nog even naar CP lounge waar we al redelijk vroeg weg gingen omdat we best moe waren.

Zaterdag 21-2:

's Nachts vertrokken een paar mensen om half 2 om de zonsopgang te zien vanaf een berg. Ze hadden allemaal een wekker gezet waardoor iedereen wakker werd en ik viel ook niet echt snel weer in slaap ondanks dat ik heel moe was. Om 6 uur 's ochtends gingen 2 andere ook nog weg om yoga te doen dus toen was ik (en Rox ook) weer wakker en vielen we ook niet meer in slaap.

Ik was nog heel moe, maar ging m'n tas inpakken voor het weekend. Daarna ging ik ontbijten en om half 9 namen we (Rox en ik) de taxi naar Bali zoo.

Voor we naar de Bali zoo gingen gingen we nog naar een traditionele dansshow. Het was best leuk en een soort toneelstukje met dans. Ik had wel een beetje moeite met m'n ogen open houden omdat ik zo moe was.

Na de dansshow gingen we dus naar de Bali zoo. Ik had hele gemengde gevoelens over de Bali zoo. Het was heel gaaf om alle verschillende dieren te zien, maar de kooien waren wel erg klein. Ook hebben Rox en ik allebei een tijger gevoerd (waar we uiteraard voor moesten betalen). De tijgers kwamen niet snel op het eten af en zagen er heel lui uit. We konden als we wilden (en betaalden) allemaal verschillende dieren voeren, dat vond ik heel raar. Het voelde allemaal niet helemaal goed, maar was toch wel gaaf. Ook konden we op olifanten rijden, maar dat hebben we niet gedaan omdat het best duur was en de olifanten de hele tijd hetzelfde rondje moesten lopen in de hitte zonder schaduw en ze hadden riemen om hun buiken waar ze schuurplekken van hadden en het leek allemaal net niet fijn te zijn voor die dieren. Ookal zag ik geen wonden ofzo.

We hebben ook in de Bali zoo geluncht en zijn aan het eind van de middag naar Sanur gegaan. Terwijl we naar Sanur reden begon het heel hard te regenen en waaien en was het echt aan het stormen. Onze chauffeur woont al heel zijn leven op Bali en had nog nooit eerder zo'n storm meegemaakt. Er waren best veel vallende bomen en ik was eigenlijk wel bang dat er een op de auto zou vallen. We moesten ook ergens een stukje omrijden vanwege een grote boom op de weg en het was dus echt slecht weer.

In Sanur zette onze chauffeur ons ergens af en gingen we op zoek naar een hotel. Gelukkig regende het niet meer zo snel en we vonden al best snel wat. Eerst liepen we langs allemaal dure hotels, maar na een stukje lopen zagen we een homestay. Daar gingen we kijken en het was heel goedkoop. Het was 250.000 Rp wat omgerekend ongeveer €17 euro was, dus €8,50 p.p. Het was heel schoon, er was geen airco, maar wel een propeller ding (in het Engels van) en door het slechte weer was het een aangename temperatuur in de kamer. Het was heel simpel, maar we vonden het heel fijn om geen insecten te zien aangezien we die heel veel hebben in het vrijwilligershuis!

Toen we daar geïnstalleerd waren gingen we even naar de winkel om een beetje eten te kopen en toen gingen we gewoon op bed liggen en een beetje eten. Rox kwam er achter dat ze nog een film op haar tablet had, dus we konden ook een film kijken :)
Rond etenstijd gingen we richting het strand om ergens te eten. Het was overal heel donker wat we eerst een beetje eng vonden, maar toen kwamen we een ouder stel tegen die daar met hun hond aan het wandelen waren. Die zeiden dat het daar heel veilig was, maar dat de stroom was uitgevallen. Ze zijn toen met ons meegelopen naar het strand waar we met z'n 2en een restaurant hebben gezocht waar wel elektriciteit was.

We vonden er een en bestelde pizza en spaghetti om samen te delen. Het eten was allebei niet echt lekker, maar het was te doen.

Bij dat restaurant hebben we nog even gekaart en daarna gingen we terug naar de homestay. In de homestay hebben we nog een tijdje op bed gelegen en gelezen, puzzels gemaakt in een puzzelboekje en na een tijdje zijn we gaan slapen.

Zondag 22-2:

De uitcheck was om 12 uur, dus we hadden de tijd om tot half 12 te slapen. Toch was Rox al rond 6 uur en ik rond half 7 wakker. We zijn toen allebei weer een beetje gaan lezen, puzzelen en ik heb m'n vorige blog geschreven, alleen wilde hij niet posten en het is terwijl ik dit schrijf nog steeds niet gelukt (dinsdag), dus daarom is er zo lang geen nieuwe blog gekomen. Ook hebben we rond 8 uur ontbeten, want ontbijt was inbegrepen.

Na een tijdje ben ik nog even in slaap gevallen dus heb ik nog wat meer geslapen. Toen ik weer wakker werd ging ik douchen. Om 12 uur checkte we uit en gingen we naar het strand. Op het strand gingen we op ligbedden liggen en hebben we weer gelezen en niet zo veel gedaan.
We hebben niet gezwommen omdat het water door de storm best vies was. Rond 2 uur gingen we lunchen en daarna gingen we weer terug naar onze ligstoelen.

Om 4 uur hadden we met onze chauffeur afgesproken, dus kwart voor 4 gingen we naar de afgesproken plek waar hij al stond toen we daar kwamen. Tijdens de weg naar huis vertelde hij dat er bij een huis in de buurt van de plek waar wij verblijven een boom op het huis en familietempel is gevallen. Niemand is gewond geraakt, maar het huis en tempel zijn nu wel deels kapot.

Toen we thuis kwamen gingen we avondeten en even omkleden. Daarna gingen we naar Kopi desa waar ik een heerlijke fruitsalade met yoghurt op heb en waar we ook nog even hebben gekaard. Om half 8 waren we alweer terug in het huis en om half 10 ging ik al slapen. Toen ik om 10 uur bijna in slaap was gevallen, kwamen wat meiden niet zo zachtjes binnen en zette ze het licht aan. Gelukkig deden ze het licht wel meteen uit toen ik zei dat er al meerdere mensen aan het slapen waren en hebben ze zich de volgende dag verontschuldigd.

Ik zal binnenkort weer een blog posten over mijn adventure week, want die begon maandag 23-2 :)

Liefs,
Aline

  • 25 Februari 2015 - 14:04

    Lonneke:

    Lieve Aline,

    Wat een avonturen met zo'n storm. Ik kan me voorstellen dat de dierentuin gemengde gevoelens geeft. Zo klein waren de kooien bij ons vroeger ook. Ik ben heel erg benieuwd naar je adventure week.
    Tot gauw,
    liefs,
    Lonneke

  • 25 Februari 2015 - 18:17

    Matty Minnaard:

    Lieve Aline,

    Wat leuk om zo je belevenissen te volgen en je mooie foto's te zien. Je hebt al heel wat meegemaakt in deze weken en de tijd is weer al bijna om. Je zult er vast nog vaak aan terugdenken. Nog veel plezier gewenst deze laatste dagen.

    Groeten en liefs van oma Matty

  • 26 Februari 2015 - 07:03

    Nolda Boels:

    Dag meisje,
    Wat een spannende verhalen allemaal, en dan moet de adventureweek nog beginnen. Nou ja, het verslag voor ons in ieder geval. Het zal een onvergetelijke ervaring zijn. Geniet ervan! Knuffels, ook van Jan,
    Nolda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aline

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 9399

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 02 Maart 2015

Bali

Landen bezocht: