Dansshow, schilderen, taalles en meer - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu Dansshow, schilderen, taalles en meer - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu

Dansshow, schilderen, taalles en meer

Blijf op de hoogte en volg Aline

03 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Lieve mensen

Gisteren kregen we om 3 uur dingen over de Balinese cultuur te horen. Hier is het bijvoorbeeld ongepast om in het openbaar te knuffelen of te kussen. Ook offeren de mensen 2 keer per dag om te bedanken voor alles wat ze hebben. Als ik het goed zeggen offeren ze ook nog om de 15 dagen en 2 keer per jaar. Ook trouwen veel mensen al op jonge leeftijd, want als een vrouw zwanger raakt moet ze trouwen en volgens mij gebruiken ze hier meestal niet echt voorbehoedsmiddelen.

Na het avondeten zijn we naar een dans/zang show gegaan. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen. De show was buiten en toen het begon kwam een grote groep mannen in meerdere cirkels zitten om een soort beeld met kaarsen erop. Toen gingen die mannen zingen door allemaal geluiden te maken. Daarmee bedoel ik geluiden als "cha" en "pang" of zoiets. Ik weet niet meer precies wat voor geluiden ze maakte, maar het was erg bijzonder om te zien en horen. Later kwamen er ook dansers in bijzondere pakken die gingen dansen. Ze spraken ook tussen door, maar ze praatte Bahasa en dat begreep ik dus niet.

Vannacht heb ik erg slecht geslapen. Ik viel best snel in slaap, maar werd om half 3 wakker en viel daarna niet meer in slaap. Uiteindelijk ben ik om half 7 gaan douchen en toen ik daarna weer in bed ging liggen viel ik wel in slaap en heb ik nog tot 9 uur kunnen slapen gelukkig.

Om 10 uur begon de taallew. We hebben simpele Balinese dingen geleerd waarmee je een klein gesprekje kan hebben, maar ik moet het nog wel oefenen want ik ken het nog niet heel goed. Ook hebben we leren tellen.

Na de taalles ging ik samen met Roxanne en Olivia wat drinken bij café copi desa. Na dat drankje zijn we naar de supermarkt gegaan waar het me gelukt is om te pinnen :) (lukte eerst niet). In de supermarkt heb ik nog wat lekkere dingen gekocht om te knabbelen ^_^ Alleen toen we naar de supermarkt gingen was ik me vergeten in te smeren met zonnebrand dus ben ik verbrand...

Toen we terugkwamen gingen we eerst lunchen en daarna gingen we schilderen. Ik weet niet hoe je het noemt, maar we gingen op een doek een patroon schilderen met een speciale soort verf daarvoor en die krijgen we later deze week terug, want ik het is nu nog nat. Ik zal een foto hierop zetten waarop je het ziet. Eerst trokken we het patroon over met een potlood en daarna gingen we het schilderen. Het was heel leuk om te doen, maar mijn handen zitten nu wel onder de verf die er nu niet af wil...

Na het schilderen zijn we terug naar het huis gegaan om avond te eten. Daarna zijn we nog een drankje gaan drinken bij café vespa en heb ik ook een hele lekkere wortel taart meegenomen die ik hier thuis heb opgegeten :D

We hebben na café vespa nog even een film gekeken, maar het geluid was heel zacht en er was Chinese en Balinese ondertiteling die ongeveer heel het scherm bedekte en die we niet uit konden zetten omdat de afstandsbediening kapot is. Dus we zijn al snel gestopt.
Na de film gingen Roxanne en ik samen met Lena (het Duitse meisje uit ons huis) naar een ander vrijwilligershuis waar mensen die Lena al eerder had ontmoet waren. We konden daar heel fijn zitten en het waren gezellige mensen dus gaan daar waarschijnlijk vaker naartoe omdat we hier niet zo een goede zitplek hebben.

Morgen hebben we eerst om 10 uur kookles, ik ben best benieuwd wat we daar gaan maken. Daarna gaan we een wandeling van 4 uur maken door de rijstvelden en de omgeving. Ik heb daar op zich wel zin in, ook al zal het wel heel heet zijn en moet ik me vooral goed insmeren dit keer.
's Avonds gaan we misschien nog Ubud in als we de puf er nog voor hebben. Als we 's middags tijd hebben gaan we ook naar de markt om nog zo'n broek te kopen (ze zitten zo fijn en kosten echt €3 ofzo) en ik ga ook kijken voor een tas omdat mijn rugzak niet altijd even praktisch is omdat hij redelijk groot is en de tassen hier zijn echt leuk!!

Ik vind het leuk om te merken hoe snel ik hier gewend ben en me al een beetje thuis voel. Al ben ik nog niet aan de hitte gewend. Ik vind het heel fijn dat het warm is en mag eigenlijk ook niet klagen, maar is soms toch wel te warm. Bijvoorbeeld nu, terwijl ik in bed lig. Wat heel vervelend is, is dat de arco (want die hebben we wel) niet op mij gericht is en omdat ik bovenin een stapelbed lig is het heel warm want warme lucht stijgt op...

Gisteravond lag de stroom er opeens uit, waarschijnlijk omdat iemand haar haar ging drogen met een föhn, maar gelukkig lukte het iemand om het weer te maken. Vandaag viel de stroom weer uit, maar nu van de hele wijk en er was ook even geen stromend water meer. Gelukkig is dat best snel opgelost :)

Bij de foto's zal je een bak zien waar wij elke maaltijd uit krijgen, net meerdere vakken. Ook heb ik een foto van mijn Pink Panter Juice gemaakt die ik bij café Vespa dronk en ook van mijn worteltaart :)
Bij de dansshow heb ik ook een foto gemaakt, maar het is niet een hele duidelijk foto en het was ook aan het begin van de show. Ook zet ik er foto's op van het uitzicht vanaf het balkon bovenin ons huis.

Volgens mij heb ik nu weer alles gehad, zal proberen zsm weer een blog te schrijven :) (vind het stiekem best leuk om te doen, maar omdat ik ze zo lang maak lukt het vaak niet om het in 1 keer te schrijven, nu begon in bijvoorbeeld ook al tijdens de film volgens mij)

Liefs,
Aline

  • 04 Februari 2015 - 09:56

    Lonneke:

    Hoi Aline,

    Hartstikke leuk om dit verslag te lezen. Ben benieuwd hoe het oefenen van het Balinees gaat. Wat een prachtige doek heb je geschilderd! Kun je die straks als sjaal of als sarong gaan gebruiken?

    Liefs,
    Lonneke

  • 05 Februari 2015 - 12:22

    Nolda Boels:

    Inderdaad een prachtige doek, Aline. De techniek is niet batiken, hè, dan dek je delen met was af.we genieten van je verhalen!
    Knuffel, Jan en Nolda

  • 05 Februari 2015 - 12:31

    Nolda Boels:

    Ha meissie, hopelijk ben je intussen aan de hitte en het andere ritme gewend, zodat je beter slaapt. Die pink panther is wel heeeel erg pink! Leuk, al die contacten met de andere mensen. Ben benieuwd naar je vorderingen in het Balinees. Is het heel anders dan het Maleis?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aline

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 9408

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 02 Maart 2015

Bali

Landen bezocht: