Hygiëne - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu Hygiëne - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Aline - WaarBenJij.nu

Hygiëne

Blijf op de hoogte en volg Aline

11 Februari 2015 | Indonesië, Ubud

Lieve mensen,

Ik zal maar beginnen met de titel van deze blog te verklaren. Ik kon geen goede titel verzinnen en aangezien hygiëne best een groot probleem is hier, ook o.a. in de kleuterschool, heb ik dat als titel gekozen.

Gister ben ik nog met Lena naar het zwembad gegaan, maar ik ben niet heel lang gebleven omdat ik merkte dat ik aan het verbranden was. Omdat ik het op tijd doorhad ben ik gelukkig niet heel erg verbrand.

Toen ik terug kwam van het zwembad ben ik op bed gaan liggen omdat ik best moe was en heb ik ook nog even kunnen slapen. Toen ik weer wakker werd ging ik met Roxanne naar de supermarkt om wat lekkers en zonnebrand te kopen. Ik ben mijn zonnebrand namelijk kwijt geraakt. De weg naar de supermarkt die we eerst steeds namen is een stuk langs een drukke weg en heeft een grote trap. Deze weg was best vermoeiend en door die trap ook net vervelend. Iemand heeft ons nu een nieuwe weg geleerd en deze is veel fijner omdat we niet over die grote trap moeten en het is ook veel mooier :)

Toen we terugkwamen van de supermarkt zijn we gaan avondeten. Na het avondeten ben ik met Olivia, Rox en later ook Bavys naar Kopi desa gegaan. Daar heb ik echt veel te veel gegeten, maar het was allemaal wel heel lekker!!

Vanochtend ging ik weer lesgeven op de kleuterschool en vandaag bracht dezelfde chauffeur als maandag mij weer en hij weet gelukkig gewoon de weg. Ik had ook weer dezelfde coördinator als maandag. Deze coördinator was we gisteren niet omdat hij een ceremonie bij zijn familietempel had.
Toen ik bij de kleuter school aankwam waren ze nog aan het kleuren en daarna hadden ze pauze waarin ze mochten spelen. Voordat ik daar was hadden ze met ijsstokjes een huis gemaakt op een vel papier, heel leuk om te zien!
Nadat de kinderen gespeeld hadden ging in lesgeven. Ik gaf alleen les omdat mijn partner er vandaag niet was.
Ik begon met plaatjes laten zien van beroepen en dan moesten ze me nazeggen. Daarna liet ik de plaatjes zien en moesten ze zelf zeggen welk beroep het was. Dit vonden ze nog wel heel moeilijk. Daarna liet ik meerdere plaatjes tegelijk zien en dan zei ik een van de beroepen en moesten zij aanwijzen welk beroep het was. Ik merkte dat ze hierbij enthousiast werden en dat dit redelijk lukte. Daarna was ik wel alle concentratie kwijt dus gaf ik ze een kleurplaat van een politieman die ze dan in moesten kleuren.

Aan het einde van de les geven kinderen in Nederland meestal een hand aan de leraren en gaan ze naar huis. Hier doen ze het iets anders, de kinderen pakken namelijk je hand en drukken hem tegen hun voorhoofd.
Ik weet niet of ik er in een eerder blog al wat over had gezegd, maar de kinderen eten allemaal veel snoep in de klas. Dit nemen ze van huis mee of kopen ze in de klas. Veel kinderen poetsen daarnaast thuis vaak hun tanden nooit, dus je ziet kinderen die op deze jonge leeftijd (4 à 5 jaar) al zwarte tanden hebben. Het is erg naar om te zien dat die mensen gewoon bijna niets weten over hygiëne.

De organisatie hier, Green Lion, geeft ook hygiëne voorlichting op basis scholen. Ik heb wel gehoord van de mensen die dat doen dat het heel moeilijk is omdat de kinderen ongeïnteresseerd zijn en het Engels van de kinderen vaak nog niet goed genoeg is om alles wat ze zeggen te begrijpen. Ik ga zometeen met iemand mee die hygiëne voorlichting geeft om te kijken hoe dat is en om ook andere dingen te doen dan alleen maar kleuterschool in de ochtend.

Ik ben benieuwd hoe het is!

Liefs,
Aline

  • 12 Februari 2015 - 17:37

    Lonneke:

    Lieve Aline,

    Hygiëne is zo te horen inderdaad een lastig punt. Je zou bijna een tandenpoetsprogramma op school gaan invoeren. Elke ochtend tandenpoetsen als ze binnenkomen en aan het einde van de ochtend nog een keer. Maar goed, school kan ook niet alle problemen oplossen. Misschien is het mogelijk om de ouders erbij te betrekken? Of zijn er op deze school geen ouderavonden of zoiets?

    Ik kan me goed voorstellen dat je moe bent. Lesgeven is best intensief en het is niet makkelijk om zulke jonge kinderen lang te boeien. Bovendien doe je ook al best moeilijke dingen met ze!

    Uit een Nederlands onderzoek is net gebleken dat kinderen heel erg veel leren van voorlezen/vertellen met hulp van prentenboeken. Het blijkt dat kinderen daar niet alleen veel taal van leren maar ook zelfs beter leren rekenen. Misschien kun je iets met prentenboeken doen in de klas - als die er zijn.

    Of je maakt er zelf één :-) jij kunt goed tekenen.

    Liefs,
    Lonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aline

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 9396

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 02 Maart 2015

Bali

Landen bezocht: